Luottokorttini velkalimiitti alkoi olla tapissa. Siirsin tililtäni kortille muutaman tonnin, että voisin käyttää sitä turvallisin mielin pian alkavalla matkallani. Hynät kyllä lähtivät, mutta eivät ilmestyneet näkyville minnekään. Haihtuivat siis ainakin toistaiseksi digitaivaan sineen. Siirrosta on kohta viikko.
Lähetin verkkopankin kautta pankille viestin heti seuraavana päivänä ja kerroin tilanteen. Viestiin ei ole tullut vastausta vieläkään.
Niinpä juuri äsken kokeilin yhteydenottomuotona verkkopankin chatia, koska ainuttakaan puhelinnumeroa ei ole laitettu näkyville.
Prkl! Chat-keskustelua hoitaa jokin paskarobotti, ei oikea ihminen. Ehkä ääliöin tekoälypelle ikinä.
Kysyin missä rahat? Vastasi läjällä linkkejä, joiden takana on lisää robotteja. Ei niin mitään apua asiaani!
Lopulta tuskastuin keskustelemaan sen naurettavan masiinan kanssa ja kirjoitin: Hirtä itsesi piuhoihin vitun kone. Vastasi: En ehkä ymmärtänyt kysymystäsi oikein, mutta ehkä näistä on apua - ja pisti läjän toimimattomia linkkejä lisää.
Kuka näitä suunnittelee!?
Haluaisin nähdä sen omahyväisen nörtin, joka luulee, että ihmisten monimutkaiset pankkiasiat tulee hoidetuksi robotilla, jonka älykkyys on alhaisempi kuin hevosella?
Eikö suurella pankkikonsernilla oikeasti ole varaa palkata ihmistä vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin, vaan valjastavat asialle jonkin helvetin hedelmäpelin?
No, Googlen avulla tehdyn monimutkaisen selvitystyön jälkeen löysin ihan oikean puhelinnumeron, jossa voisin hoitaa asiani. Ehkä.
”Jos kyseessä on maksuliikenneasia paina yksi, jos laina-asia paina kaksi, jos ulkomaanmaksu paina kolme, jos osake- tai rahastosijoitus paina neljä...”
Onko tämä jokin hissi? karjuin, haluan vain keskustella rahoistani, jotka katosivat, enkä painella nappuloita.
Lopulta sain kiinni ihan oikean ihmisen. Tai ainakin luulen niin. Kuunteli asiani. En ole varma ymmärsikö. Sanoi: Meillä on valitettavasti järjestelmässä häiriöitä tällä hetkellä, joten en näe juuri nyt, missä vaiheessa rahasiirtonne on.
Löin luurin kiinni. En halunnut pahoittaa karjumalla hänen mieltään, jos vaikka olikin oikea ihminen. Vaikutti niin ahdistuneelta. Robotit eivät ilmeisesti ainakaan vielä ahdistu. Sietäisi kyllä.
Miten ihmeessä tämä meni tällaiseksi? Että yrität hoitaa tärkeää pankkiasiaasi ja joudut keskustelemaan joidenkin hemmetin piilastujen ja transistoreiden kanssa. Ei mitään järkeä.
Te, jotka intoilette digiajasta, kuulutte sukupolveen, jonka keskimääräinen älykkyys on tutkimusten mukaan huomattavasti laskenut oman sukupolveni vastaavasta. Samoin sperman laatu.
Piiloudutte raukkamaisesti itsenne tasoisten robottien taakse, silloin kun pitäisi ottaa luuri käteen ja yhdessä asiakkaan kanssa pohtia miten jokin asia hoidetaan.
Tulis joku ja vetäis piuhat irti, niin asiat taas hoituisivat.
Jussi Juhani
PS. Kun pian pistän tästä facebookiin päivityksen, muutama kaveri ehkä jopa tykkää. Kaveri? Tarkoitan tietysti niitä fotosopattuja digilärvejä, jotka feikkaavat elävää ihmistä.