Kävittekö koskaan Neuvostoliitossa? Silloin, kun se oli vielä voimiensa tunnoissa? Oli kauhee paikka.
En ole missään kohdannut yhtä röyhkeätä ja asiakkaasta piittaamatonta palvelua kuin siellä. Ravintoloissa tarjoilijat kauppasivat avoimesti keittiöstä varastamiaan kaviaaripurkkeja ja suuttuivat, jos asiakas ei ostanut taskussa lämpimäksi haudutettua mätiä. Sotshin turistimyymälässä näin, kun myyjä löi turistimummoa tupakkakartongilla päälakeen, kun mummo ei suostunut ostamaan tiskin alta kaupattuja savukkeita.
Taksikuskit ryöstivät turisteilta kymmenkertaisen taksan, pysähtyivät kesken matkan lätisemään jonkun tuttunsa kanssa ja jättivät lopulta asiakkaan mihin itse halusivat. Jos teit poliisille ilmoituksen matkailuautosi murrosta, he tulivat ja tyhjensivät loputkin tavarat. Tullista pääsi läpi vain maksamalla tarpeeksi ruplia tai antamalla virkailijalle sukkahousut.
Neuvostoliitossa myyjät olivat hallitsevaa luokkaa ja ostajat alamaisia, jotka olemassa olollaan vain häiritsivät herrarodun viihtymistä työpaikoillaan. Kaikki oli siis väärin päin. Koko valtava maa vietti monta vuosikymmentä Väärän kuninkaan päivää. Sellaisena päivänä työläisestä tulee koppava herra ja herrasta kehno duunari.
Se oli suomalaisen vasemmiston paratiisi. Siitä Agit Prop helskytteli ilta toisensa jälkeen telkkarissa ylistyslauluja. Sen autuudesta Jaakko Laakso kutsuttiin valehtelemaan joka toiseen Ylen ohjelmaan.
Nyt Suomi oireilee taas samaa. Haaveilee Väärän kuninkaan päivästä. Kaikki haluavat olla herroja. Kukaan ei suostu palvelemaan ketään. Ei, vaikka saisivat siitä palkan.
ABC!-asemilla asiakkaat jo kantavat lautaset ja ruuantähteet niska nöyränä pois ja varmaan pian vaaditaan myös luuttuamaan pöydät. Minusta sellainen on yrityksen taholta sekä ahnetta että röyhkeää, mutta niinpä vain näyttää kelpaavan suomalaisille. Olemme piikamentaliteetin omaavaa kansaa.
Sama tapa on leviämässä kaikkiin ruokapaikkoihin. Asiakkaat osallistuvat yrittäjän voittojen kartuttamiseen tekemällä vapaehtoisesti yrittäjälle kuuluvaa duunia. Tai eivät vapaaehtoisesti: Eivät ilkeä olla tekemättä, koska suhtautuvat puljun pitäjään kuin kolhoosin emäntään.
Jos et suostu piiaksi, sinua mulkoillaan samoin kuin talonväki aikoinaan mulkaisi laiskaa palvelijaansa. Eikä sekään riitä, että vain emännät mulkoilee. Tapa on tarttunut jo vieraisiinkin. Toisiin asiakkaisiin. He ovat itse hölmöyttään antautuneet ahneen riistäjän palkattomaksi työvoimaksi ja nyt odottavat, että kaikki muutkin suostuvat. Tehkää te ihan kuten haluatte, mutta mikäli minulle puhutte: No way.
Nyt ollaan sitten matelemassa seuraavalle tasolle: kaupan myyjät ohjeistavat asiakkaita kuinka kaupassa ja kassajonossa pitää käyttäytyä.
”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
Vai niin. Vai ei tumppuja saa suoristaa, vaan tavaraa on ladottava kassiin rivakasti. Senkö vuoksi, ettei takana tuleva siiderin ostaja ahdistuisi, vai siksikö, ettei arvon kassavirkailijan päivä menisi pilalle?
Haittaako se? Siis yhden lisäpäivän pilaantuminen? Tuollaisen ohjeen kirjoittajalla ja noudattajalla kun ei voi olla muita kuin piloille menneitä päiviä. Alkoivat synnytyslaitoksella.
”Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta. ”
Vai että oikein palvelus pitäisi tehdä. Asiakkaan? Tuota… Nyt ovat ne kuuluisat puurot ja vellit aika pahasti sekaisin siellä teidän putiikissa, tai sitten vain nuppi. Asiakkaanko pitäisi ryntäillä anelemassa jotain tarranauhoja (mitä sitten lienevätkään) henkilökunnalta?
Kyllä se on kuulkaa niin, että jos ette edes nauhojanne saa laitettua ilman ostajan apua, pistäkää luukku kiinni. Itse asiassa Valviran pitäisi käydä sulkemassa se välittömästi. Syy: Henkilökunnan riittämätön aivokapasiteetti asiakaspalvelussa vaadittaviin tehtäviin.
Sitten siirrytään jo itsesäälin ja asiakkaiden ironisoinnin puolelle:
”Joillakin on myös näkemys, että kaupan kassan työ on ihanaa istumista.”
Prkl! Kenelläkään ei kauppaan tullessaan ole sinun duunistasi minkäänlaista näkemystä. He tulevat sinne vain ostamaan sapuskaa ja kaljaa, eivät esittelemään näkemyksiään. Myyjän tehtävä on myydä avuliaasti, palvellen ja ystävällisesti. Siinä kaikki.
Juu. Olette oikeassa. Sydämeni on kova ja paatunut. En sääli ylikuormitettuja myyjiä.
Miksi pitäisi? Heillä on liitot ja muut takanaan räyhäämässä. Pakottaisivat sen ahneen kauppiasretkun lisäämään henkilökuntaa sen verran, että ehtivät oikeasti palvella asiakasta, eivätkä ainoastaan ohjeistaa näitä kuin jotakin heikkolahjaista talkooväkeä.
Jussi Juhani